


Nová budova filharmonie se stává další z významných Pražských
institucí na Vltavě tak na trase pomyslné kulturní míle. Je
v kontextu s Národním divadlem, Rudolfina, Strakovi akademie ale
i s Kongresovým centrem, Státní operou nebo národním muzeem či
Výstavištěm.
Návrh usiluje o tvorbu prostoru s vlastnostmi shromažďovat i
jinak kulturně nezainteresovanou část společnosti a navádí k
projekci kulturní činnosti do veřejného prostoru. Paradoxně toho
dosahuje zejména zastavěním téměř celého území a nabírá tak
rozměru městského bloku. Sochá se v expresivní skalnatou
krajinu, avšak jejich utnuté plochy k hranám bloku jsou obvěšeny
tenkou vrstvou promačkávaného plechu. Do nich jsou vtlačeny
historizující interpretace činžovních domů či paláců vystupující
z vody. Je to v těchto palácích, co se skrývá provozní budova a
hlavní sál celé filharmonie.
Návštěvník má tak příležitost zlézat rozsáhlá posedavé plochy
skrz rozdrolený městský blok, avšak výraz a zasvěcení se jen
dvěma materiálům udržuje kompaktnost celku.
Vzniká tak flexibilní směsice vyhlídek, amfiteátru pro masové
události nebo i menší akce na jednom ze tří nástupních schodišť.
Dalším z veřejných prostorů je bazilika tvořící pomyslné
před-foyer obou budov filharmonie, které do sebe včleňuje
nejrůznější funkce od výlezu z metra po možnost otevření obou
velkých sálu a využít sloupového náměstí jako scénografickou
pomůcku, kulisy, umístění dalšího hlediště nebo jen sjednotit
oba sáli se zbytkem vytvořeného mikroklimatu se sjednocení
s orchestrem na centrálním čtverci.